torstai 8. kesäkuuta 2017

Aukion yläpääty
Vanha ratikka
Näkymää olutpuutarhasta
Reissupäivitys näin vapaapäivän kunniaksi. Oltiin Prahassa muutama päivä viime viikolla ja olihan lämpöstä. Sää osu hyvin kohdalleen, oli joka päivä yli 30 lämmintä eli ei tarvinnu palella. Bussimatka kesti 4 sijaan 6 tuntia, koska Saksan autobahn ja niiden työmaat olivat jälleen välillä esteenä. Noh, ei siinä matka taittui ikkunasta tuijotellen ja tulihan se Tsekin rajakin sitten joskus vastaan. Prahassa ensimmäisenä ostettiin metrolippu, että päästiin majoitukselle. Lipun osto oli helppoa, mutta meiltä puuttui kolikot vielä siinä vaiheessa. Mentiin sitten johonkin vaihtopuljuun, joka antoi meille sellasella kurssilla pari kolikkoa takasin, että tunsin tulleeni ryöstetyksi jo heti aluksi. Noh, ei siinä pääasia, että kolikot oli taskussa ja matka jatkui. Hotelli oli suht keskeisellä paikalla, ei kuitenkaan meluisa joten yönsä nukkui kyllä hyvin, lukuunottamatta, että oli turhan lämmintä nukkumiseen. Sunnuntai-illan ratoksi käveltiin vielä Vltava-joen rantaa pitkin ja käytiin syömässä erinomaista ruokaa yhdessä ravintolassa joen äärellä. Itse söin porsaan polven.
Possun polvi

Maisemaa
Maanantaina otettiin suunta olutpuutarhaan, joka sijaitsi reitin varrella Prahan linnalle. Hyvää olutta ja upea maisema Prahan kaupunkiin korkeuksista. Menomatkalla sinne bongattiin tsekkiravintola, jossa käytiin paluumatkalla syömässä. En muista minkä osan sikaa siellä söin, mutta oli hyvää.  Palattiin hotellille, josta sitten suunta kohti Eden Arenaa ja mun 25.ttä Rammstein konserttia. Tunnelma oli hyvä, olut virtasi ja bändin show oli jälleen ainutlaatuinen. Frankilla ei myöskään ollut tylsää vaan oli mukana koko keikan aivan täysillä, vaikka ei mikään fani olekaan. Hotellille päästiin ratikalla 15 minuutissa, kun ei ihan pahimpaan ryysikseen osuttu ja liikennejärjestelyt oli poliisin puolelta hyvin hanskassa.

Katedraali
Linnan puutarhassa
Kaarlen silta
Tiistai olikin sitten turistipäivä. Käytiin linnan ympäristössä juoksentelemassa, viinipuutarhakin löydettiin. Mentiin sieltä vanhaan kaupunkiin ihmettelemään ja tehtiin niin kuin Prahasta kotoisin oleva kollegani oli käskenyt, että ei syödä siellä missä turistit rullaa vaan mennään katua sivummalle. Sieltä löytyikin aivan törkeän hyvä paikallinen pikku ravintola, josta sai aivan täydellistä tsekkiläistä ruokaa ja juomaa. Tällä kertaa meikäläisen napaan hujahti sian maksaa, joka oli niin täydellisesti tehtyä, että voisin elää sillä. Käveltiin Kaarlen sillan yli, josta otin ainoan kuvan sen alta, koska silta oli niin täynnä turisteja ja kaikenmaailman myyjiä, että ei siitä olisi kunnollista kuvaa saanutkaan. Mutta tulipa nähtyä tuokin. Sillalta mentiin spontaanisti keskiajan kidutusmuseoon, koska pitäähän sitä nyt yksi museo per kaupunki nähdä. Oli ihan mielenkiintoinen ja tarinat ainakin oli aikasta karmeita. Mentiin sitten hetkeksi hotellille lepäämään, oli sen verran kuuma ja väsynyt olo. Parin tunnin nokoset ja kävelyä Wenslauksen aukiolla (tai miten nyt kirjoitetaankaan). Mentiin sivummas ja kappas löydettiin se olutpanimo jota meille oli mainostettu jo Saksassa. Ja ei kun sisään täpötäyteen (paljon paikallisia) ravintola-panimoon. Oluet oli aivan törkeän hyviä, ruoka myös. Söin sian niskaa tällä kertaa. Ostettiin myös pari pulloa ja yksi snapsi vielä mukaan. Voi sitten vaikka syntymäpäivän kunniaksi yhden avata. Pullo oli X-33, joka on Euroopan vahvin panimo-olut tms. Volyymi 12,6%, maku suoraan taivaasta. Kuin kermaista kastiketta joisi. Täältä sitten takaisin hotellille ja valmistautumaan seuraavan päivän kotiinpaluuseen.
Siltoja, siltoja

Aamulla syötiin vielä hotellilla aamupalaa ja kerättiin kamat kasaan. Käveltiin vielä hetki keskustassa ja otetiin viimeisillä korunoilla cocktailit TGI Fridaysista. Sitten mentiin bussiasemalle ja odotettiin. Ja odotettiin. Ja odotettiin. Bussin aikataulussa luki, että on myöhässä, mutta että yli 2 tuntia ei lukenut missään. Noh, päästiin kyytiin 2 tuntia myöhemmin, siitä eteenpäin matka tosin kulki aikataulussa, kun ei ollut työmaita, eikä kolareita, eikä liikennettä. Berliiniin päästiin n. 21.30.

Prahassa julkinen liikenne toimii hyvin, mutta sitä ei ole pakko käyttää, koska kaupungissa pääsee kahdella jalalla helposti ja nopeahkosti kaikkialle. Metroihin ostettiin liput, kun siellä nähtiin silloin tällöin tarkastajiakin, mutta ratikoihin ei ostettu. Ei jääty kiinni, se 5 kertaa kun ratikassa oltiin. Kaiken kaikkiaan nätti, pieni kaupunkin. Sopiva 3 päivän lomakohde. Eipä siinä, 2,5 viikkoa niin jos Air Berlin lentää niin Mallorca kutsuu.