tiistai 11. syyskuuta 2018

Roomassa roomalaisittain

Tästä blogista on vissiin tullu tämmönen, kun en ollutkaan Berliinissä-matkakertomus. Noh jaa, jos tätä joku vielä vahingossa lukee niin tässäpä kertomus pitkästä viikonlopusta Roomassa.

Itsehän käväisin kummitädin kanssa pari päivää Roomassa vuosikausia sitten. Olisko siitä 10 vuotta? Ainakin. Kuulemma olin haukkunut ruoan ja tällä reissulla oma tavoite oli vaan saada hyvää ruokaa. Ja saatiinhan sitä. Pitää todella vaan tietää minne mennä. Tässä auttoi bloggeriystäväni, jolla yhteyksiä ja vinkkejä oli mielin määrin.

Saavuttiin kaikki vajaan tunnin sisään Fiumicinolle, yksi Maltalta ja yksi Helsingistä ja minä siihen lisäksi Berliinistä. Otettiin pikajuna Trevin asemalle, josta vielä metrolla pari pysäkkiä AirBnb -asunnolle, joka oli positiivinen yllätys pikkukeittiön ja valtavan kylpyhuoneen ansiosta. Lähdettiin tietenkin heti asunnolta kadulle ja etsittiin ensimmäinen ravintola mihin istua. Itse mätin vodkapastaa ja kaverit otti Cacio e pepeä (josta tuli matkan teemapasta). Myös Aperol Spritz kuului vahvasti viinin lisäksi ohjelmaan. Ruoka oli ihan maukasta jo tässä ekassa paikassa, mutta suunta oli vahvasti ylöspäin.

Koska majailtiin lähellä Colosseumia, niin käytiin jo ekana iltana siinä pyörimässä ja käveltiin sitten vähän reippaammin turistialueelle. Siellä käytiin suositellussa turistiravintolassa, jossa tosin sekä palvelu, että ruoka ei ihan ollut sitä priimaa. Ylläri, että turistialueella ei saa hyvää ruokaa. Noh, tulipahan tuokin syötyä. Pizzan otin.

Seuraavana päivänä käytiin Vatikaanissa, josta oli 10 vuoden aikana tullut niin törkeä turistien vedätysmesta, että otettiin kolme kuvaa pikaisesti ja lähdettiin kauas pois. Never again, sanonpahan vain. Käveltiin jälleen maraton hengessä joen vartta pitkin Trastevereen asti, jossa kaikki hyvät ravintolat ja ihanat pikkukujat sijaitsee. Istahdettiin herttaiseen kahvilaan Aperoleille ja sen mukana tulee aina pikku naposteltavaa kuten oliiveja ja sipsejä. Roomassa asuva, kaverini tuntema nainen vinkkasi meille illallispaikan, jossa tulikin syötyä ihan riittävästi. Otin simpukkapastan, joka oli taivaallista. Alkupalana oli mm. parmankinkkua ja mozzarellaa. Tästä "oppaamme" johdolla käytiin vielä pikkupubissa ja viinibaarissa, vähän laadukkaammilla lasillisilla.

Lauantaina "opas" nouti meidät autollaan ylös kukkulalle, jossa Caribaldin patsas seisoo. Tuli todella äkkinäinen Flashback, että hei, täällähän me on bussilla ajeltu joskus. Sieltä hän vei meidät Trasteveren alueelle takaisin, jossa reissun päätähtäin, eli Anthony Bourdainin Rooman suosikkiravintola sijaitsee. Mentiin 12.30 lounaalle, ja muutama muukin oli jo paikalla. Päästiin istumaan ja ravintola täyttyi puolen tunnin sisään ääriään myöten. Sana oli selkeästi kiirinyt. Söimme kaikki 3 ruokalajia juomineen ja voin sanoa, että elämäni parhaat 3 ruokalajia. Alkupalana otin parmaa, pääruoaksi cacio e pepeä (Bourdain syö tämän ohjelmassaan) ja jälkiruoaksi talon omaa tiramisua, jota olisin voinut vetää muutaman litran, oli se sen verran laadukasta. Tarjoilijat oli aivan mahtavia, ja uskon, että paikka on perheyritys sillä "vahtina" ovella oli vanha italialaisherra, joka meidän lähtiessä otti mua olkapäästä kiinni ja heitti hymyillen arrivedercit takaisin, kun itse ne muutamat maagiset italian sanat sille sanoin. Paras muisto ja jos/kun Roomaan menen niin tuonne ainakin syömään. Hinta ei päätä huimannu; kolmelta hengeltä 3 ruokalajia juomineen 102 euroa yhteensä.

Lounaan jälkeen lähdettiin kujille kävelemään ja pysähdeltiin aina sopivan tilaisuuden tullen, milloin cocktaileille tahi viinille. Näiden mukana tuli tietenkin aina jotain syötävää, vaikka nälkähän meillä ei kyllä ollut. Itse shoppasin viimein uuden lompakon, jossa on katutaiteilija Banksyn ihana maalaus. Onneksi kyseisellä kaupalla on myös verkkokauppa...Iltapalana vedimme todennäköisesti yhden reissun parhaista pitsoista pienessä, mutta erittäin autenttisessa pizzeriassa. Aivan loistavaa ruokaa jälleen.

Sunnuntaina käytiin sunnuntaimarkkinoilla, jotka oli kilometrien mittaiset härpäke- ja vaatemarkkinat. Paitakasoja, laukkuja, tekniikkaa, keittiölaitteita ja kenkiä. Aivan karmea määrä ihmisiä ja myyjät huutaa kilpaa. Jos 50 sentillä haluaa ostaa vaatteita niin täältä lähtee. Ei jaksettu kävellä koko markkinaa läpi, sillä se vaan jatkui loputtomiin. Tästä suunnattiin sitten kentälle takaisin hiljakseen ja sanottiin ensin heipat Maltan suuntaan. Minä ja toinen kaverini mentiin loungeen istumaan (hänellä on premiun kortti jolla sai ottaa yhden ilmaiseksi mukaan) ja syötiin ja juotiin ihan viime hetkille asti.

Roomasta päällimmäisenä jäi mieleen tällä kertaa oikeasti hyvä ruoka. Niin kuin alussa tuli sanottua, pitää tietää minne menee. Anthony Bourdainin suosikkiravintolaa voin suositella aivan kaikille. Lisäksi Trasteveresta löytyy nopeaan nälkään muutama tosi hyvä palapizza paikka, josta saa parhaita paloja pizzasta ikinä. Ja ananas ei kuulu pizzaan, peruna kyllä. Itsehän rakastan ananasta pizzassa, joten pitää nyt vissiin lopettaa sekin, kun ei italialaiset sitä hyväksy. :D Tähän perään vielä levoton kuvakollaasi kaikesta mitä voi syödä.

Colosseum

Keskiluokkanen pizza

Vatikaani

Vatikaanin jälkeiset eväät

Kujilla

Pyhän Marian kiitosseinä

Italiaiset ovet on aina vaatimattomia

Lisää kujanjuoksua

Basilika

Kaveri kävi aamukuudelta Fontana di trevillä. Ei ollut ihmisistä haittaa.

Caribaldi

Roomahan se siinä.

Bourdain alkupala

Cacio E Pepe Bourdainin mestassa.

... Ja se jumalainen tiramisu.

Sittenhän ne aperolit taas maistui.

Ja cocktailit

Paras pizza ikinä

Tämä myös

Bourdain ravintola ulkoa.

Fontana di Trevi ilman ihmisiä

Paras palapizza Roomassa

Piazza Venezia iltasella

Ja jos joku haluaa Youtubesta katsoa pätkän jossa Bourdain syö kyseisessä ravintolassa niin tämän pätkän alusta löytyy. Meillä oli myös sama charmantti tarjoilija, tosin ikää oli sillekin vähän tullut, mutta sehän ei menoa haitannut.