torstai 6. syyskuuta 2012

4.2.2012 Blue 1 maanpinnalta

Poikkeuksellisesti poikkean blogin yleislinjasta ja kirjoitan tällä kertaa ihan Suomessa tapahtuneesta asiasta. Mielestäni tämä sopii kuitenkin mainiosti tähän blogiin ja oltiinhan sitä ulkomailla ainakin ajatusten tasolla...
Muutamia päiviä sitten Blue 1 ilmoitti järjestävänsä huoltohalli kierroksen osana yhteistyötään Helsinki Design Capital 2012 vuotta Eurobonus jäsenille. 20 nopeiten kutsuun vastannutta pääsi mukaan ja pari päivää sitten sain sähköpostin, että olen yksi heistä. Tänään (lauantaina) kävin sitten kyseisellä kierroksella. Halli oli syrjässä ja jouduin hieman sumplimaan, kuinka sinne pääsen, mutta siitäkin huolimatta, että HKL:n bussi oli 20 minuuttia myöhässä pääsin perille varttia ennen aloitusaikaa. Kävin läpi turvatarkatuksen, sain kulkulupakortin ja laitoin tietoni papereihin ja kierros sai alkaa. Kyseessä oli ensimmäinen kerta laatuaan, kun tällaista järjestettiin ja summittainen aikataulu oli vähän yli tuntiin määritelty; kierroksesta tuli lopulta melkein kolmen tunnin sessio! Sisältö riippui paljolti siitä, mikä yleisöä kiinnosti ja esitetyistä kysymyksistä joita riitti.

Kierroksen tähtivetäjäksi oli laitettu Lentokenttä -ohjelmasta tuttu stuertti Aki, joka oli oikein rento tyyppi. Lisäksi oli teknikko, teknisen puolen johtaja, markkinointipuolen tyyppi, kiinteistönhuoltaja yms. Olin jo siinä vaiheessa yllättynyt, kuinka paljon työntekijöitä meitä oli saatu hyysäämään. Periaatteessa, jokaiselta osa-alueelta oli joku joka pystyi vastaamaan kysymyksiin ja sehän auttoi paljon. Itsekin kyselin teknikolta, Akilta ja markkinointipuolen naiselta, joka antoi sitten sähköpostiosoitteensa, kun mainitsin, että teen kouluhommaa johon tarvitsen tietoa markkinointipuolelta. Näin niitä suhteita tehdään!
Käveltiin rauhassa hallia ympäri ja juteltiin kaikesta, mikä koneisiin liittyi. Saatiin paljon teknistä tietoa ja design weekend kun on kyseessä niin maalauskuvioista tuli taustatietoa ja syitä siihen, miksi Blue 1 on Helsinki Design capitalin pääyhteistyökumppani. Lisäksi tuli tietoa ihan siitäkin, että mitä koneelle tapahtuu, kun se tulee huoltoon ja asiakaspalvelusta ja oikeastaan kaikesta, mitä vain tajusi kysyä. Itse kyselin vähän kouluakin silmällä pitäen ympäristön huomioonottamisesta, markkinointitutkimuksista ja omaan mielenkiintooni liittyen koneiden huollosta ja vaikeista asiakkaista.




Sitten kävi melkoinen tuuri omalla kohdalla jälleen. Eräs teknikko tuli töihin ja oli menossa laittamaan pesua varten pesusuojia siipien päälle. Kierroksellamme mukana ollut teknikko kysyi sitten multa ja yhdeltä mieheltä (oltiin ainoat jotka pääsi mekaanikon työkiireen takia), että haluaisitko käydä tuolla ylhäällä (osoitti lentokoneen takasiiven ohjainta). Olin kuin pikkulapsi karkkikaupassa ja sanoin, että tottakai jos se vaan on mahdollista! Laitoin ensimmäisenä turvavaljaat päälle ja menin mekaanikon seuraksi nosturiin joka ajettiin ensin koneen viereen ja noustiin sitten korkealle koneen takasiiven viereen. Mekaanikko näytti mulle muutaman kuvan jotka se oli ottanut koneesta, kun oli ollut takasiiven päällä istumassa sitä pesemässä. Omat kuvani näyttävät tältä ihan nosturista otettuina.

Seuraava hieno hetki tuli, kun päästiin yksitellen käymään koneen ohjaamossa. Sain istua kapteenin tuolilla, johon oli vaikea päästä todella ahtaiden tilojen takia. Teknikko istui siinä vieressä ja näytti mitä muutamasta napista (joita oli varmaan 300-400) tapahtuu. Se oli laittanut kaikki tutkat ja mittarit päälle ja laittoi koneen mun kohdalla tekemään jotain vika/lähtötsekkausta. Se alkoi sitten sanoa, että ovi on auki ja joku muu juttu ei ole kiinni jne. Lisäksi mua ennen katselin ovelta, kun se laittoi lähestymislaitteen päälle ja kone alkoi piiputtaa, että ollaan liian matalalla. Ohjaamosta kuitenkin näki kaiken mitä koneessa on meneillään tekniikan puolella.. Pilotit näkee moottorien lämmöt ja toiminnot koko ajan ja n. 6-8:sta muusta nappulasta näkee lisää toimintoja. Mielettömän hienoa!

Kierroksen päätteeksi siirryttiin vielä kokoustiloihin, joissa katsottiin lyhyt video koneiden maalausoperaatiosta Miamista samalla kun syötiin Blue 1:in sen viikon Premium-luokan lentokoneateria, joka oli salaattia, kinkkuviipaleita,paprikaa,perunasalaattia,kahvi/tee sekä suklaakeksejä. Sen jälkeen saatiin vielä kysellä kysymyksiä ja saatiin gift backit jotka valaisi mun päivää vielä enemmän sillä siellä oli kaiken muun krääsän (pinssejä, avainketjuja, lehtiä) lisäksi pienoismalli niiden koneesta. Lisäksi pyysin vielä nimmarin Akilta sieltä saatuun Lentokenttä-korttiin ja saatiin kyyti yhen teknikon kyydissä Helsinki-Vantaalle josta otin sitten bussin keskustaan kahden muun kierroksella olleen kanssa joiden kanssa juteltiin koko matka siitä, kuinka hienoa tänään oli ollut ja muutoinkin erilaisista lentokokemuksista. (Voin sanoa, että Air Baltic sai taas pari huonoa mainintaa).

Joka tapauksessa päivä oli upea ja toi itselle taas lisää motivaatiosta opiskeluun ja vielä lisää uskoa siihen, että olen niin oikealla alalla kuin vain voin olla. Lentokentällä työskentely vaan tuntuu tällä hetkellä oikealta tieltä, en tiedä mikä tehtävä siellä, mutta pääasia, että kuulee koneiden lähtevän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti